Hastalık Rehberi

D vitamini eksikliği hangi hastalıklara yol açar?

D vitamini eksikliği neden olur?

D vitamini eksikliği neden olur? D vitamini eksikliği nasıl anlaşılır ? D vitamini eksikliğine iyi gelen besinler nelerdir?

Dişlerimiz ve iskeletimiz için çok önemli olan D vitamini kalsiyum emilimini hızlandırıp kemiklerimizin gelişmesini sağlar. D vitaminini birçok insan yeterince alamaz. Dolayısıyla D vitamini eksikliği önemli bir rahatsızlıktır. D vitamini eksikliği tespiti yapmak da dikkat ister. Eksikliği birçok hastalığa sebep olabilir.

D vitamini eksikliği yaşadığımızda vücudumuz birçok sinyal verir. Bu sinyalleri bilir ve tanırsak D vitamini eksikliğini kolaylıkla tespit edebiliriz. İşte vücudumuzun bize verdiği 13 işaret.

D vitamini eksikliği

D vitamini içeren ürünler

D vitamini eksikliği nedir?

D vitaminini vücudumuz kendiliğinden üretemiyor. Dolayısıyla dışarıdan almamız gerekiyor. Eğer güneş ışığını alamıyor ve dışarı fazla çıkmıyorsak D vitamini eksikliğini yaşarız. D vitaminini depolayabilen vücudumuz ortalama üç aya kadar depolayabiliyor. Ancak bu bünyeden bünyeye değişiklik gösterebiliyor.

1- Kas zayıflığı/yorgunluğu yaşanıyorsa

D vitamini eksikliği kas zayıflığına, ağrıya sebep olabilir. Newcastle Üniversitesi’nde yapılan bir araştırmaya göre, yeterince D vitamini alıyorsanız spor yaptıktan sonra daha az yorgun hissediyormuşsunuz.

2- Kemik ağrısı yaşanıyorsa

Kemik ağrısı çeken 150 kişiye yapılan testlerde, %93’ünün D vitamini seviyesinin çok düşük olduğu görüldü. D vitamini eksikliğinde kas lifleri tam olarak çalışmadığından kalça ve leğen kemiği çevresinde ağrılar meydana gelir.

3- Solunum problemleri yaşanıyorsa

D vitamini solunum yollarınızın düzgün bir şekilde çalışmasını sağlayıp sizi hastalıklardan ve enfeksiyonlardan korur. Özellikle de çocuk için çok önemlidir.

Çocuğunuzda astım varsa, daha fazla D vitamini almasını sağlamalısınız. Yapılan yeni bir araştırmada, D vitamini takviyesi alan çocukların astım krizi geçirme riskinin %50 daha düşük olduğu görüldü.

4- Sıcak basması yaşanıyorsa

Alnınız durup dururken terliyor mu? Oda sıcaklığı normal olmasına rağmen anormal bir şekilde terliyor musunuz? Boston University Medical Center’da çalışan Michael Holick’e göre bunların hepsi D vitamini eksikliğinin belirtisiymiş.

5- Depresyon

Yapılan birçok araştırmada D vitamini eksikliğinin depresyona neden olduğu kanıtlandı. D vitamini eksikliği çeken kadınların depresyona girme riski erkeklerin iki katı oranındaymış.

Finlandiya’da yapılan bir araştırmada D vitamini seviyesi yüksek olanların depresyona girme riski %35 daha azmış. Yine de depresyon ve D vitamini arasındaki bağa dair tartışmalar yok değil.

6- Doğurganlık seviyesinde düşüklük

Avustralya’da 2008’de yapılan bir araştırmada D vitamininin doğurganlıkta hayati önemi olduğu görüldü. Ek olarak yapay döllenme yoluyla gebe kalmak isteyen anne adaylarından, D vitamini seviyesi yüksek olanlar tedaviye daha iyi yanıt veriyormuş.

7- Kronik baş ağrısı yaşanıyorsa

Sık sık baş ağrısı yaşıyorsanız D vitamini eksikliği buna sebep olabilir. Finlandiya’da 1984 ile 1989 yılları arasında 42 ile 60 yaşları arasında 2.600 erkeğin katıldığı bir araştırma yapıldı. Erkeklerden %68’inde D vitamini eksikliği ve beraberinde kronik baş ağrısı olduğu tespit edildi.

8- Cilt problemleri yaşanıyorsa

Yapılan birçok araştırmada D vitamininin vitiligo ve sedef hastalığıyla savaştığı görüldü. Greenmedinfo’dan aktarılanlara göre 2013 yılında 16 vitiligo ve 9 sedef hastasına D vitamini takviyesi verilmiş. Takviyenin ardından hastalıklarının ve belirtilerinin hafiflediği görülmüş.

9- Saç dökülmesi yaşanıyorsa

D vitamini eksikliği saç dökülmesine de yol açabilir. 18 ile 45 yaşları arasında saçların dökülmesinden şikayetçi olan 80 kadının katıldığı bir çalışmada hepsinde D vitamini eksikliği tespit edildi.

10- Yorgunluk ile başa çıkma çalışıyorsanız

Sık sık yorulan insanlar bunun sebebinin D vitamini eksikliği olduğunu bilmiyor olabilirler. Vücudunuz enerji üretebilmek için D vitaminine ihtiyaç duyar. D vitamini eksikliğinde günün büyük bir bölümünde yorgun hissedersiniz.

11- Yüksek tansiyon

D vitamini eksikliği direk olarak yüksek tansiyona neden oluyor. Güney Avustralya Üniversitesi araştırmacılarının yaptığı bir araştırmada kendilerini sürekli yorgun hisseden kişiler incelendi ve hepsinde de D vitamini eksikliği olduğu görüldü.

12- Kemiklerde zayıflık

30’lu yaşlara yaklaştığınızda vücudunuz kemik gelişimini durduruyor. D vitamini eksikliği bunun daha erken yaşlarda görülmesine neden oluyor.

Kemik erimesi ve D vitamini eksikliği arasındaki ilişki üzerine de yıllardır araştırmalar yapılıyor. Kalsiyum ve D vitamini takviyeleri alarak kemiklerinizin düzgün bir şekilde gelişmesini sağlayabilir ve kemik erimesinin önüne geçebilirsiniz.

13- Ruh hali değişikliği

D vitamini, mutluluk hormonu olarak da bilinen serotonin salınımında direk olarak etkilidir.

Sık sık kızgın hissediyor musunuz? Küçük şeyler sizi hemen rahatsız mı ediyor? D vitamini eksikliğiniz olabilir. Sheffield Üniversitesi’nde yapılan bir çalışmada D vitamininin anksiyete, uykusuzluk ve depresyona iyi geldiği görüldü.

D vitamini açısından zengin yiyecekler nelerdir?

Vücudunuzdaki D vitamini oranını arttırmak için bazı yiyeceklere beslenmenizde yer vermeniz gerekmektedir.

Peynir
Yumurta sarısı
Karaciğer
Balık (Somon, levrek, turna, sardalya)
Mantar
D vitamini takviyeleri kimlere önerilir?

Aşağıdaki yaş grubundakiler için D vitamini takviyeleri özellikle önerilir:

İki yaşının altındaki çocuklar
İki yaşının üstündeki koyu renk saçlara sahip çocuklar
Dışarıya fazla çıkmayan çocuklar
Balık yemeyen çocuklar
D vitamini açısından zengin yiyecekleri tüketmeyen hamile kadınlar
Dışarıda fazla vakit geçirmeyen yaşlılar

Yorum yaz

Cevap Bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Popüler Yazılar

Yukarı