Sağlık

Erteleme Hastalığı Nedir? Erteleme Hastalığından Kurtulmak İçin 10 Etkili Tavsiye!

Herkes hayatının bir döneminde yapması gereken bir şeyi ertelemiştir. Peki bunu neden yaptığımızı hiç merak ettiniz mi? Bazıları bunun yalnızca tembellik olduğunu düşünse de erteleme hastalığı arkasında yatan başka nedenler de var. Uzun süredir erteleme hastalığı olanların çarpık bir zaman algısına sahip olduğu düşünülüyor. Bazıları için bu doğru olsa da, daha yakın tarihli araştırmalar, erteleme hastalığının stres yönetme zorluğuyla bağlantılı olduğunu gösteriyor.

Erteleme hastalığından muzdarip kişiler yapacakları iş ile bağlantılı stresten kurtulmak için işlerini erteleme yöntemine başvuruyorlar; ancak bu sonrasında kaçınılmaz olarak daha büyük bir stres yüküne neden oluyor. Öyle ki erteleme hastalığı, stresin artması ile birlikte sağlık sorunlarına ve daha kötü performansa yol açıyor. Dahası, erteleme hastalığı, benlik saygısını düşürürken görevlerin tamamlanamamasıyla ortaya çıkabilecek suçluluk, utanç veya öz-eleştirel düşünceleri de tetikliyor.

Eğer siz de erteleme hastalığından muzdaripseniz işte size bundan kurtulmak için 10 etkili tavsiye!

1. Olayları ve işleri gözünüzde büyütmeyin

İnsanların işlerini ertelemesinin en büyük nedenlerinden biri yapacakları şeyleri gözlerinde büyütmeleridir. Sıkıntının ve zor işlerin gerçekte size bir zararı yoktur. Aksine ertelemenin getirdiği stresin zararı çok daha fazladır. Bu nedenle yapacağınız iş size sıkıcı görünse de kolaylıkla üstesinden gelebileceğinizi aklınızdan çıkarmayın.

2. İşi neden yaptığınıza odaklanın

Yapmanız gereken işi bitirdiğinizde bunun size sağlayacağı faydaları düşünün. Bu fayda, kendinizi daha iyi hissetmek, para kazanmak ya da ihtiyacı olan birine yardım etmiş olmak olabilir. Pozitif sonuçlara odaklanmak erteleme hastalığınızın üstesinden gelmenize yardımcı olacaktır.

3. Kendinize bir takvim edinin ve onu kullanın

Siz de biliyorsunuz ki ‘’Zamanım olduğunda yapacağım’’ diyerek planlanan işlerin gerçekten tamamlandığına çok az şahit oluruz. Bu nedenle tıpkı önemli bir toplantınızı takviminizde işaretlediğiniz gibi yapacağınız işlerin başlangıç ve planlanan bitiş tarihlerini takviminize kaydedin. Bu alışkanlık, işi bitirmek konusunda sizi motive edecektir.

4. Gerçekçi Olun

Takviminiz üzerinde zaman planlaması yaparken gerçekçi olun. İşler genellikle planlanandan daha uzun zaman alırlar. Bu nedenle kendinize ekstra bir iki gün verin. İşi nasıl daha kolay yapabileceğiniz hakkında yaratıcı yöntemler geliştirin. Eğer geceleri çalışmaya alışkın bir kişiyseniz zaman programınızı ona göre yapın.

5. İşi bölümlere ayırın

Yapmanız gereken iş yükü fazla ise bu genellikle onu daha fazla ertelemenize neden olur. Bu nedenle işi, daha küçük ve baş edilmesi daha kolay bölümlere ayırın. Örneğin, bir kitap yazmak istiyorsanız, öncelikle bir özet hazırlamayı, her bölümü tanımlamayı ve ardından her seferinde bir bölüm yazmayı seçebilirsiniz. Bu şekilde her seferinde iş yükünüzü azaltabilirsiniz.

6. Bahane üretmekten vazgeçin

‘’Kendimi iyi hissettiğimde yapacağım,’’Param olduğunda başlayacağım,’’ ‘’Biraz zamanım olsa hemen işe koyulacağım,’’ gibi bahaneleri bir kenara bırakın. Kendinize karşı dürüst olun. Evet, bazen hayat koşulları arzu ettiğimiz ortamı bize sağlamayabilir ancak bir şeye başlamak için bir başka şeyin olmasını beklemenin sonsuza dek sürebileceğini unutmayın.

7. Çalışma ortamınızı düzenleyin

Çalıştığınız ortam üretkenliğinizi doğrudan etkiler. Özellikle iş esnasında dikkatinizi dağıtacak e-postaları, ve mesajları size bildiren elektronik cihazlarınızı kendinizden uzak tutun. İşinizi bitirene kadar WEB üzerinde gereksizce gezinmekten kendinizi alıkoyun.

8. Kendinizi ödüllendirin

İşi bitirdiğinizde kendinize verebileceğiniz bir ödül belirleyin. Sosyal medya hesaplarınızı kontrol etmek, sevdiğiniz diziyi izlemek vs. gibi keyif aldığınız alışkanlıkları erteleme bahanesi olarak kullanmak yerine birer ödül olarak kullanın.

9. Mükemmeliyetçi olmayı bırakın

Mükemmeliyetçilik, ‘’ya hep ya hiç’’ düşüncesi üzerinedir. Buna göre bir şey ya mükemmeldir ya da büyük bir başarısızlıktır. Mükemmeliyetçi insanlar koşullar mükemmelleşene kadar işlerini erteleme eğilimine sahiptirler. Bu kafa yapısı size bir şeye başlamaktan ve bitirmekten alıkoyacaktır. Bunun yerine mükemmelliği kendinize hedef olarak koyup çalışmaya başlayın.

10. Kendinizi affedin

Geçmiş hatalarınız için kendinize yüklenmeyi bırakın. ‘’Daha önce başlamalıydım,’’ ‘’Sürekli her işi erteliyorum, beceriksiz biriyim,’’ gibi negatif yorumlarda bulunmaktan kaçının. Araştırmalar geçmiş hataları için kendilerini affeden kişilerin sonrasında daha az erteleme eğiliminde olduklarına işaret ediyor. Bunun yerine kötü tecrübelerinizden dersler alıp bir sonraki sefer aynı hataları tekrarlamayarak hatalarınızı avantaja çevirin.

 

1 Comment

1 Comment

  1. Rötar

    27 Eylül 2018 at 18:11

    Bu yazıyı da daha sonra, bir ara okumak üzere erteledim.

Cevap Bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Popüler Yazılar

Yukarı